Zoeken in deze blog

dinsdag 22 maart 2016

Drieteentjes in het gouden uurtje

 
 

In het weekend dat ik met Loes aan zee ben, willen we graag drieteenstrandlopertjes fotograferen. Loes had al eerder een mooie serie gemaakt. Ook samen hadden we ze al eens voor de lens gehad, zie Blog Drieteenstrandlopertjes Ze zijn zo fotogeniek, maar ook erg snel. Dus aanvankelijk ben ik al blij als het me lukt om er eentje te "schieten".
 

Het licht is nog vrij hard. Maar door die zon is het ook nog druk op het strand en zodra de 3-teentjes eindelijk wat dichterbij komen is er altijd wel een wandelaar met of zonder hond, die ervoor zorgt dat ze weer op de wieken gaan.


Vaak zijn ze in kleine groepjes op zoek naar iets lekkers. Ze rennen voor de golven uit en zoeken in het terugtrekkende water naar lekkere hapjes zoals schelpdiertjes, krabbetjes en wormen.
Aankomende golven worden ontweken, zodat de vogels voortdurend druk heen en weer aan het lopen zijn. Maar af en toe staan ze stil en dat zijn onze momenten.


Regelmatig roept Loes me toe op te schuiven omdat de golven steeds verder het strand op komen.
Als je druk bezig bent heb je dat niet eens in de gaten.
De wind zorgt hier voor opwaaiende veertjes, dat maakt het plaatje weer wat speelser.

 
Het wordt later en het licht wordt warmer. Het lage licht valt mooi door de schelpjes heen. Het nadeel van tegen het licht in werken is het ontbreken van licht op de vogel zelf.




 
Door de lage zon en het opspattende zeewater ontstaat bokeh. Dit vinden we mooi en we wachten languit op het strand liggend geduldig (nou ja, eigenlijk heel ongeduldig) af tot de drieteentjes dichterbij komen. Gelukkig doen ze dat.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Veel te snel is het gouden uurtje voorbij en zijn de strandlopertjes verdwenen. Wat rest zijn de schelpen in de branding. Stijf overeind komend besef ik dat mijn lichaam het al lang welletjes vond.

 

19 opmerkingen:

  1. Prachtige serie Gonnie.
    De laatsten met tegenlicht vind ik helemaal super, pracht kleuren / sfeertje.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gonnie,
    Prachtige foto's en mooi zo vanuit deze lage posities genomen.
    De kleuren zijn ook echt fantastisch en de lichtvlekjes geven een mooi effect aan het geheel!! Super gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi hoe je het licht ziet veranderen. En de foto's mooier worden!

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gonnie,
    ik kan me voorstellen dat jullie daar geen genoeg van konden krijgen.
    Het is een prachtige serie geworden. Leuk om het licht te zien veranderen; van mooie zachtblauwe achtergronden tot steeds meer een gouden gloed en de leuke lichtbolletjes op de achtergrond. Met tegenlicht heb je dan het licht niet op de vogel, maar het lichtrandje om de vogel heen is dan weer prachtig.
    Ook je "afsluitend schuim" vind ik top.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Gonnie,
    Wat een beeldschone serie is dit van de drieteentjes. Optimaal gebruik gemaakt van het licht! En prachtig die sprankelende lichtjes, bubbels en zo mooi dat bokeh! Genieten hoor!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Door de zakkende zon komt er inderdaad meer sfeer in de beelden. Het blog wordt voor mij dan ook mooier naar het einde toe. Ik heb er geen moeite mee dat daarbij iets minder detail in de vogel zichtbaar is. De sfeer maakt dat ruimschoots goed.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Gonnie, Prachtige foto's van het strand en de vrolijke vogeltjes. Mooie serie.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Gonnie, een prachtige reeks heb je gemaakt. Mooi licht en setting.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het was écht een gouden uurtje, we hadden geluk dat de 3teentjes toch nog in de buurt kwamen.
    Het is een heerlijke serie geworden, leuk, die opwaaiende veertjes bij nr 4.
    De allermooiste zijn voor mij 5-8-9, sprankelende beelden!
    De laatste heb je ook goed gezien, een waardige afsluiter.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ooh wat mooi!! dit is genieten op en top!!
    fijne pasen
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Gonnie,
    Als je drieteentjes goed belicht wilt hebben bij zonsondergang moet je in het water gaan liggen( de keuze is dan makkelijk :-) ) óf ze van opzij fotograferen. Deze fotogenieke vogeltjes goed fotograferen is steeds weer een echte uitdaging. Het helpt natuurlijk ook als de lichtomstandigheden in je voordeel beginnen uit te vallen. De hele serie is het bekijken alleszins waard.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Gonnie,

    Grappig om te zien hoe verschillend de beelden van jou en Loes zijn. Loes heeft op een aantal foto's veel meer bokeh-rondjes. Jullie moeten dus wel een eindje uit elkaar gelegen hebben denk ik zo. Foto's 7 en 11 zijn voor mij de meest aansprekende in jouw serie. Mooi licht in die beide foto's en fijne houding van het vogeltje.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Gonnie, mooie sfeeropnamen van dit leuke strandlopertje. Persoonlijk vind ik ze steeds mooier worden naarmate de tijd vordert. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prachtig goud uurtje, wat zijn ze mooi geworden, vooral de bokeh bubbels doen het goed in de foto. Weer heel anders dan de standaard foto's, dit is puur genieten.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  15. prachtige serie, wat een mooi licht hadden jullie op het laatst. De tegenlicht foto's vind ik dan ook het mooist, wat een sfeer, echt dat gouden licht. De bokeh in de achtergrond is ook top op die foto's.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Echt een prachtig gouden uurtje.
    De kleuren zijn zij ook heel zacht en hele mooi.
    Heel sfeervol ook. Dit is dan ook echt genieten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Gonnie,

    Er zit een mooie opbouw van tijd en licht in de serie, het gaat van tamelijk koel naar echt heel warm licht. Ik vind beide mooi, de eerste vier omdat de helderheid zo sprankelend is met vooral nr. 4 met de opwaaiende vleugelveertjes en vanaf nr. 5 door het mooie bokeh dat je door het lage tegenlicht krijgt. Nrs. 6 en 9 hebben dan weer iets extra's door de actie die erin zit. Het blijven leuke vogeltjes om te fotograferen, maar oh, oh die loslopende honden op het strand.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ook jij laat een prachtige serie van de drieteentjes zien. Boeiend te zien hoe het licht veranderd en welk een grote invloed het heeft op de sfeer van de foto's. Ik vind de hele serie prachtig, maar 4, 5 en 8 zijn mijn favorieten. En ook een fraaie slotfoto trouwens.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Erg mooi gedaan, Gonnie. 8 en 9 springen er voor mij uit. Ik doe het je niet na, hoor. Die tegenlichtopnames vind ik ook niet echt donker op de vogel. Knap gedaan, want ik weet hoe moeilijk dat is. Heel soms gebruik ik er nog wel eens een invulflits bij. Maar het blijft moeilijk te belichten. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen