Zoeken in deze blog

vrijdag 9 maart 2018

Dode bomen

 

Eind 2017 ging ik met Jan, een bevriende fotograaf, naar een heidegebied waar in 2010 een hevige brand heeft gewoed. Het resultaat van die brand is na al die jaren nog duidelijk zichtbaar.


Er was mist voorspeld en dat leek ons een mooi moment om te gaan. Helaas was er geen sprake van mooie mistflarden of grondmist. Het was gewoon erg grijs. Door het gebruik van een zoomlens wordt de mist wat beter zichtbaar.


Maar toen de zon er even doorheen wilde prikken, werd het toch wel mooi. Bovenstaande boom veranderde enorm toen ik er even omheen liep. Wat een ander standpunt kan doen met je onderwerp.


Helaas heb ik de onderkant niet goed in de gaten gehouden. :-(


Jammer dat sommige bomen zijn afgezaagd. De rechte stompen zijn zo lelijk. De dode bomen met hun grillige takken steken mooi tegen de donkere lucht af.


Toen we de heide verlieten zei ik al dat ik terug wilde gaan als er sneeuw lag. Helaas moesten we daarvoor wachten tot afgelopen zaterdag. Maar op deze laatste winterse dag van het seizoen lukte het nog net om een paar sneeuwlandschappen te fotograferen.




Een groene boom in maart. Het lijkt een eik, maar het zal wel een den zijn.


De heide ligt bezaaid met dode takken, een teken dat de natuur zelf mag opruimen.

 
Met deze foto sluit ik mijn blog af. Over deze ben ik zelf wel tevreden. De boom staat mooi vrij en de brandschade is nog steeds zichtbaar. Ook het licht werkte fijn mee.



Ik ben benieuwd hoe het er uitziet als de heide bloeit. Wordt vervolgd ?!

14 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me een heerlijke plek om te fotograferen en jij hebt daar al mooi gebruik van gemaakt. Mooi die eerste twee in Z/W, vooral nr 2 heeft mooie invoerende lijnen en fijne sfeer. Prachtig licht bij 6 en nr 9 lijkt wel een schilderij!
    Knap hoe je bij 10 de takkenbende hebt kunnen inzetten voor een mooie voorgrond en 11 is mijn favoriet, prachtig licht en mooie kleuren.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt van al wat dood is toch hele mooie foto's gemaakt Gonnie.
    Vooral 3 / 4 /5 /6 super mooi in beeld gebracht.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Indrukwekkende fotoserie, waarbij voor mij persoonlijk de z/w foto's het meest spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gonnie,
    Oude bomen kunnen erg fotogeniek zijn. Een mooie combinatie van hoofdonderwerp, invalshoek en lichtinval kan heel mooie beelden opleveren. Dat laat je dan ook zien. Zwart-wit is mooi, maar kleur brengt echt iets extra's, vind ik. Nr 6 en 11 vind ik echt heel mooi.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een interessante locatie Gonnie. Mooi hoe je daar onder verschillende omstandigheden hebt gemaakt met allemaal hun eigen sfeer. De keuze voor zwart/wit vind ik bij foto 2 heel mooi, het geeft een extra sfeer van verlatenheid. De vier erna met de dode bomen vind ik ook boeiend met een veel meer dreigende sfeer, je proeft het doorleefde van de bomen.En tenslotte vind ik ook de laatste een extra mooie. Ik ben benieuwd wat je er nog meer gaat maken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat kan je een prachtige sfeer creëren Gonnie in dit dorre landschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Gonnie,

    Dat zijn nou van die dingen waar ik eigenlijk gewoon aan voorbij loop. Ten onrechte zeg ik nu wanneer ik een aantal van jouw foto's goed bekijk. Foto 6 is werkelijk een plaatje. Prachtige kleuren en een heerlijk sfeer. Nummer 11 komt voor mij op de tweede plek. Knap werk hoor. Foto vind ik op zich ook mooi, zeker de lagen die erin te zien zijn. Ik zelf zou hem rechter zetten, want hij oogt erg scheef nu.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Werkelijk prachtig zoals je deze dode bomen hebt vastgelegd.
    De zwart witte foto's zijn echt heel mooi maar de gekleurde versie van foto 3, 4, 5 en 6 zijn echt geweldig.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi,Gonnie,

    Leuk dat je de schoonheid van dode bomen op deze manier hebt vastgelegd. Het is jammer dat onvoorzichtigheid in de natuur een hele levensgemeenschap vernietigd, maar tegelijkertijd ontstaat er weer ruimte voor nieuw leven. Best aardig om dat eens te fotograferen lijkt me.
    Ik ben benieuwd of je er nog eens terugkomt.
    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een aparte sfeer met die dode bomen. Zwart wit doet het goed hier , de eerste foto's vind ik ook het mooist. Ook de allerlaatste vind ik heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Every single photo is amazing and magical. Outstanding photos. Big BRAVO for you. :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat kan jij dit buitengewoon mooi.hier kan ik heerlijk meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige foto's. Ik lees je berichten altijd met veel plezier

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Gonnie...

    Jij bent ook niet echt meer in blogland zie ik..
    heeft dat een speciale reden of gewoon wat foto moe!
    Wens je een goed fotojaar voor 2019, veel gezondheid en liefde!
    Mooi gebied, had gedacht dat het herstel sneller zou gaan na zo'n brand (toen jij daar was, was het al 7 jaar geleden) maar het hersteld zichzelf wel op den duur en vaak
    bloeien er groeien er dan meer en andere planten dan voor de brand heb ik eens gelezen!!
    heel mooie serie, goed van je om ook nog eens terug te gaan met andere weersomstandigheden
    hierdoor ontstaat een heel mooie diverse serie van de grillige en verbrande stronken!!
    Prachtige blog

    groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen