Zoeken in deze blog

maandag 26 september 2016

Met de helios naar de hei

 
 
In augustus gingen Loes en ik naar Lemele voor de bloeiende heide. Als je dan zoals wij een helioslensje meeneemt, dan maakt het niet uit waar je naar de hei gaat, want aan een paar vierkante meters heb je voldoende.
 
 
Veel ervaring met het lensje hebben we op dat moment nog niet. We proberen het met 1 tussenring, al snel wordt die vervangen door een ander formaat of er komen 1 of 2 ringen bij of ze gaan er allemaal tussenuit. Het wil in het begin nog niet echt vlotten. Geen nood we hebben een paar avonden de tijd.
 

Vooral de scherpte is een probleem. Aanvankelijk ben ik enthousiast over mijn foto's, maar als ik ze goed bekijk blijkt de scherpte echt tekort te schieten. Het scherptegebied is ook zo klein.


Toch zie ik wel mogelijkheden. Met een statief werken zou beter zijn. Ik heb het geprobeerd, maar zie dan maar eens het licht te vangen zoals je dat hebben wil. Onbegonnen werk. Of hoe voorkom je tegen het web te stoten met die lange poten, want je moet wel dichtbij komen.


De vakantiedagen in Lemele hebben een mooie aanzet gegeven om thuis nog een paar keer op stap te gaan. Een paar heidestruikjes zijn zo gevonden en spinnenwebben zijn er nu ook volop. Een heerlijke combi, zeker als er ook nog dauwdruppels aan het web hangen.


De helios heeft zo'n mooi bokeh, dat vooral bij druppels zo goed tot zijn recht komt.


De bloeiende heide geeft kleur aan het beeld.


Na elk bezoekje aan de hei zitten er wel een paar plaatjes tussen die me bevallen.




Bij de laatste foto is de heide uit het beeld verdwenen. Inmiddels vond ik het tijd worden om ze eens te plaatsen. De hei is uitgebloeid en volgens de kalender komt de herfst eraan. Een jaargetijde waarbij de helios zeker gebruikt zal gaan worden.



17 opmerkingen:

  1. Mooi Gonnie, wat een leuke ondekkingsreis. De foto's zijn prachtig. Het lijkt mij ook heel leuk om met zo'n lensje te spelen. Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Gonnie, wat een leuke ondekkingsreis. De foto's zijn prachtig. Het lijkt mij ook heel leuk om met zo'n lensje te spelen. Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit vind ik toch echt super gave foto's, wat een sfeer en wat een kleuren. Echt top.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eerst oefenen en dan komt het echte werk, wat kunnen spinnenwebben dan plotseling prachtige kunstwerkjes worden. Laat de herfst maar komen..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Gonnie, dat is genieten, prachtige serie. Het web met spin, prachtig! die wint het bij mij.
    Groetjes Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie kunstzinnige foto's, erg origineel hoe je de spinnenwebben hebt gefotografeerd. Prachtig met die lichtjes in de achtergrond.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, jij hebt die Rus al echt weten te dresseren ;-) wat een kunstwerkjes, vanaf nr 7 vind ik ze echt allemaal supermooi, maar ook 3 vind ik heel mooi en knap gemaakt.
    Ik krijg hier ook weer zin in, heel inspirerend!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gonnie,
    Als je met fotograferen de artistieke kant op wilt gaan dan heb je het goede spoor wel gevonden. Het wordt er niet makkelijker op om het onderwerp nog te herkennen maar er is wel iets bijzonders voor teruggekomen.
    De komende tijd kan je met webben en paddenstoelen je hart ophalen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wel een bijzonder lensje die Helios zeg, je maakt er ware kunststukjes mee. Vroeg me af of dat vintage lenzen zijn of dat je die nog steeds nieuw kunt kopen. Mooie bokeh's vooral vanaf nr. 6 tot het einde. Het valt wel op dat camera's altijd moeite hebben om de rose kleur goed weer te geven, vaak wordt die erg blauw weergegeven. Lemele heb ik slechte herinneringen aan, een hele serie foto's die ik daar enkele jaren geleden maakte ben ik op onverklaarbare wijze kwijtgeraakt, is me nog nooit overkomen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De lensjes via de workshop van Loulou Beavers zijn echt oude lenzen uit de Oekraine. Of ze ook nieuw te koop zijn weet ik niet Ad. Ze worden wel op Marktplaats aangeboden, maar je moet ze ook aanpassen voor gebruik op je moderne camera en je hebt een adapterring nodig.

      Verwijderen
  10. Wow wat is dit mooi Gonnie.
    Ik zit met open mond te kijken.
    Zo'n lensje wil ik ook, al moet de fotograaf natuurlijk wel het werk doen.
    En dat heb je echt goed gedaan.
    Fijne zondag, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb dat lensje even opgezocht en als ik dan zie wat je ermee kan geeft dit werkelijk hele mooie resultaten. De dauwdruppels komen prachtig tot hun recht. Foto 6, 8 en 9 zijn mijn favorieten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Gonnie,
    het oefenen mag dan wat zweetdruppels gekost hebben; zo te zien heb je de Helios nu wel "in je vingers". Prachtige beelden laat je hier zien. Echte kunstwerken.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Gonnie,

    Een blogje met wisselende resultaten en waarin je ook laat zien waarin dit lensje exceleert. Foto's 3 en 1 (en dan vooral 3) zijn platen die gewoon niet datgeen opleveren wat je graag wilt zien. Maar de foto's die daarna komen zijn heeeel fraai, met voor mij nummer 5 als hoogtepunt. Daarmee laat je de sterkte zien van deze lens, maar het is natuurlijk de dame achter de camera die er goed mee om kan gaan. Heel mooi gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow Gonnie...
    Wat een gave beelden, de 1 nog mooier dan
    de andere! Zo'n lensje is een ware aanwinst voor je
    fototas!! super!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi, wat een geweldige fotoreportage is het geworden en wat kun je toch goed fotograferen! Een werkelijke lust voor het oog.

    BeantwoordenVerwijderen