Zoeken in deze blog

zaterdag 19 december 2015

Eerste rijp


Iedereen, nou ja elke natuurfotograaf toch wel, wacht vol smart op de winter. Laat maar komen de mist, rijp, sneeuw en het ijs. Helaas gaat dat niet lukken met deze temperaturen, Gisteren zag ik in mijn auto dat het 's avonds nog 16 graden was.
Toch waren er in Noord Brabant half november twee ochtenden achter elkaar met rijp. Op die eerste dag ben ik op pad gegaan.

Op de eerste foto heb ik een rand van een herfstblad gefotografeerd, lekker vol met rijp. Het is lastig om voldoende rijp scherp te krijgen en toch een fijne achtergrond te houden. Hierbij heb ik met f11 gewerkt.
Hieronder wat klaverblaadjes, waarbij ik het verloop van blaadjes naar achtergrond wel mooi vind, maar waarbij ik liever iets meer scherpte had gewild.


Een stukje verderop zag ik een rode gloed in de met wit bedekte bodem. Het bleek een  bodembedekker met rode blaadjes te zijn.

 
Maar eigenlijk ging ik deze ochtend op pad voor zwammetjes met ijskristalletjes. Ik had al eerder in de week kleverige koraalzwammetjes gezien en bedacht dat dat mooi zou zijn voor foto's met rijp. Helaas was er in het bos geen ijskristal te ontdekken. Ik moest naar het open veld.
 

Na een poosje zoeken ontdekte ik een paar kleine zwammetjes en ik was nog op tijd. Er was nog rijp.
Want zodra de zon boven de bomen uitkomt, verdwijnt de rijp ... als sneeuw voor de zon.
Ik vond het niet zo erg toen dat gebeurde, ik was al een paar uurtjes bezig geweest. Maar ik wist toen nog niet dat ik heel lang zou moeten wachten voor een herkansing.


 
Mijn laatste foto maakte ik van de grondbladeren van een distel. De punten waren mooi met rijp bedekt en met een beetje fantasie lijken het wel mini kerstboompjes. De linkse is zelfs getooid met een heuse piek. Laat ik die maar gebruiken voor mijn wensen voor jullie:
 
 

18 opmerkingen:

  1. Wat super dat je deze eerste en tot nu toe enige rijp hebt kunnen fotograferen!
    Zoals je snapt ben ik jaloers ;-)
    De foto van het blaadje is mooi geworden met die diagonaal erin. En ook de bodembedekker en paddestoelen hebben een heerlijk winters sfeertje zo.

    Jij ook fijne kerstdagen en een fotogeniek 2016 gewenst!
    Groet, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hooi Gonnie
    Mooie foto's van die rijp jij ook een prettige kerst en een gezond 2016
    Groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat heb je een geluk gehad, de kans gegrepen toen er een puntje aan rijp in Nederland was, het zijn beelden waar sommige fotografen zeker jaloers op zullen worden, ik ook..;-) ik denk dat we winter 2015/2016 gaan overslaan. Foto's goed bekeken, het zijn mooie foto's geworden, koester deze..

    Ook hele fijne dagen en heel veel foto plezier in 2016...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gonnie,
    Dit zijn misschien toch wel zeer unieke beelden. Want de winter laat lang op zich wachten. En dat rijp op de paddenstoelen is toch ook wel heel bijzonder om te zien vind ik, vooral foto 3 en 4 zijn schitterend.

    Ik wens je tevens hele fijne kerstdagen en alle geluk en gezondheid voor 2016!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gonnie,
    Je hebt je momenten wel weten te kiezen. Mooie fragiele beelden zijn het resultaat. Laten we hopen dat we nog meer kansen, wellicht wat later dan gebruikelijk, krijgen om ons met winterse beelden bezig te houden.
    Ik wens je ook prettige Kerstdagen en alle goeds voor 2016.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja Gonnie hier zit ik zeker op te wachten,wat is dat toch fotogeiek die rijp en wat is het toch ook altijd nog weer lastig om het te fottograferen.
    Foto 1 heb je knap gedaan met de mooie scherpte en toch een rustige achtergrond en mooi hoe de rijp de kleurvlakken scheidt. De andee opnamen zijn overigens ook heel mooi en teer, tjonge ik verlang bij het zen van deze foto's nog meer naar een klein beetje nachtvorst.
    Leuke kerstkaart en wens jou ook fije feestdagen enalle geds voor het komende jaar.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Natuurlijk zit ik daar ook op te wachten Gonnie.
    Mooie foto's heb je er van gemaakt.
    Ik wens jou ook hele fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat niet is kan nog komen. De winter is nog niet voorbij alhoewel hij wel lang op zich laat wachten deze keer. Je foto's zijn schitterend en ik hoop dan maar dat je in het begin van 2016 nog meer van deze prachtige foto's met ijs en sneeuw zal kunnen maken. Fijne feestdagen een goede jaarwisseling.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Gonnie,
    wat goed dat je dat eerste moment hebt kunnen benutten. Prachtige foto's. Extra leuk ook: paddenstoelen met rijp. De takjes op de laatste foto lijken idd wel kerstboompjes; heel sfeervol beeld.
    Ik wens jou ook fijne feestdagen en alle goeds voor 2016.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt superleuke foto's Gonnie!
    Ja, de rijp wil iedereen wel maar het is ons helaas nog niet gegund.
    Jij hebt echt hele fraaie en sfeervolle beelden weten te kieken. De eerste is ook heel leuk in de panorama. De laatste is inderdaad een hele mooie voor een kerstgroet en ik dank je dan ook voor deze mooie en leuke groet.

    Ook voor jou en je dierbaren een paar hele fijne Kerstdagen en een mooi, fotogeniek en liefdevol 2106.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is dat toch mooi, rijp. Ik heb het dit najaar nog maar 1 keer gezien, en die dag moest ik werken....hopelijk krijgen we in januari en februari nog een beetje winter.
    Voor jou ook nog fijne Kerstdagen en een heel goed, gelukkig, gezond 2016 met weer veel fotografie plezier.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Gonnie,

    Als ik dat weer zo zie op dit moment en de voorspellingen voor de komende dagen hoor, dan worden deze foto's dit jaar in ieder geval heel erg zeldzaam. Je hebt er prachtig gebruik van gemaakt met fijne zachte achtergronden en mooie onscherpte. Ik had je kaart al gezien tijdens onze laatste clubavond VNFE. Ik wens jou ook nog enkele fijne dagen en een gezond 2016 met veel mooie natuurbelevingen en fotomomenten.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Op deze morgen eerst maar eens tijd vrij gemaakt om je blogs met de foto's goed te bekijken. Vooral je laatste serie maakt me een beetje jaloers , rijp op paddenstoelen . Prachtig gedaan . Ik hoop dat we nog nachtvorst krijgen deze winter want er staan nog veel paddenstoelen . Dan kunnen aan de slag met die kleine ijskristallen .

    gr Frans Batenburg

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo jammer dat zulke ochtenden er voorlopig nog niet in zitten, want dit wil ik ook!!!!
    Dit is echt genieten, vooral de eerste foto vind ik erg sterk, en ook je wenskaart met kerstbomen is geweldig!
    Voor kerstwensen is het hier nu te laat, dus laat ik je maar vast een heel fijne jaarwisseling wensen en een prachtig 2016!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O, wat mooi weer, Gonnie. Hier in het westen hebben we nog niets gehad. Als ik je prachtige foto's bekijk, dan word ik helemaal enthousiast om ook weer eens rijp te fotograferen. Misschien in het nieuwe jaar? Voor jou een heel goed 2016 met mooie fotografische momenten. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. A melhor saída é seguir em frente com motivação.
    Feliz Ano Novo
    AG

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi hoor...jij hebt in ieder geval
    een klein stukje winter meegepakt..
    en gelijk er werk van gemaakt..
    mooie opnames Gonnie! ik wens jou/jullie een
    fijne jaar wisseling en heel veel goeds voor 2016!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen