Zoeken in deze blog

zondag 16 november 2014

Magic



Tijdens het weekend met Loes op de Veluwe schijnt de zon in het Speulderbos tussen de dansende bomen door. Het wordt een magische middag. Met een klein diafragma beginnen er sterretjes te schitteren. Paddo's alom en ook het toverstokje komt te voorschijn, maar daarover later meer.

 
De bomen willen niet echt dansen, daarvoor heb je eigenlijk mist nodig. Maar op deze manier wordt het toch ook wel zweverig. Bijna magisch.
 

 
 
 
Als het met de bomen niet echt wil vlotten, liggen we al snel met de macrolens op de grond. Op een tak staan twee jonge porseleinzwammetjes. Een paddenstoelensoort die ik heel mooi vind en die ik nog niet eerder zag. Er kruipt ook nog een klein slakje bij dat in tegenlicht wel erg mooi afsteekt tegen de groene achtergrond. Op de rand van de zwammetjes een toverlichtje.
 



 
Als we dan toch aan het toveren gaan dan kan de verdubbelaar natuurlijk niet ontbreken. Maar wat vind ik dat nog lastig, Loes is daar veel bedrevener in en kan me dus goed adviseren.
 





 
We vinden zelfs aardsterren, voor mij weer een nieuwe soort.  Het zijn zwammen die net als aardappelbovisten hun sporen verspreiden bij aanraking. Daar komt het toverstokje van pas. Maar dat vat niet mee. Een zacht tikje en bijna gelijktijdig knippen. Zorgen dat de scherpte op de juiste plek blijft en het stokje niet in beeld komt. De een tikt, de ander knipt en omgekeerd. Het gaat vaak fout, de een slaat mis en de ander trekt het stokje niet weg. Dolle pret.
Maar met de juiste toverspreuk lukt het!
 
 
 
En dan is het bijna gedaan met het licht. Bij de laatste paddenstoelen vinden we nog net genoeg licht tussen de bladeren door om deze foto te maken. Snel werken en elkaar het plekje gunnen om het groepje te vangen in de bokehcirkel.
Hoe magisch is dit?
 

19 opmerkingen:

  1. Simsalabim, dat was de toverspreuk zeker..?

    Mooie paddenstoeltjes Gonnie. Wat jammer dat je de dansende bomen niet hebt kunnen benutten.
    het is zo'n mooi bos. De laatste is mijn favoriet geworden.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, en jij maar zeggen dat je nauwelijks foto's over had van de zaterdag. Ik dacht zelfs dat er geen Veluweblogje meer zou komen, en moet je nu zien wat je toch tevoorschijn tovert ;-)
    Prachtige beelden toch? Van de creatieve dansende bomen vind ik de eerste geslaagd, de tweede wat minder.
    Je Aardsterren zijn super! die hebben het bij mij niet gehaald, maar wat hebben we gelachen ;-) ook daarna nog...over die drie. Haha, waren we niet bij Drie?
    De laatste is een prima afsluiter. En een heerlijk verhaal erbij, echt een magisch sprookjesbos, leuk!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo, als je dit mee naar huis kunt nemen heb je op het juiste moment de ver dubbelaar ingezet en is de eerste foto zeer geslaagd en mijn favoriete. De weerspiegeling van het speulderbos in het water op foto 4 is ook schitterend !

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kiek nog 's Kiekis ;-) Het lijkt op een weerspiegeling maar dat is het niet.. Ik heb de camera bewogen.
      Groeten, Gonnie

      Verwijderen
  4. Ohh, die aardsterren .... wat mooi, Gonnie. Precies op het juiste moment. Ik kan me voorstellen dat dat niet meeviel. En je dansende bomen vind ik ook mooi. Ik denk dat ik 2 het mooiste vind van de bomenserie. Je hebt de verdubbelaar fantastisch ingezet bij de paddenstoelen. Moeilijk om daarvoor precies het juiste groepje te vinden. Ja, en dan de laatste. Die is fantástisch! Een paddenstoelen-sprookje. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gonnie,
    Zo'n paddenstoelenserie steekt duidelijk boven het gemiddelde uit. De foto's van de aardster vind ik bijzonder knap. Ook de paddenstoeltjes, gevangen in een bokeh bubble, vind ik een prachtige vangst. Maar in het algemeen was het gewoon een plezier om te bekijken.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijzonder knap hoe je dit zo hebt weten te fotograferen. Persoonlijk vind ik het ook erg mooi met dat licht zo achter de paddenstoelen, geeft een heel bijzonder effect. Foto 7 en 9 vind ik erg sterk. Met een mooie scherpte op de voorgrond. Ook die glibberige slak op foto 6 kleurt mooi in deze foto.
    Pure magie wat jij hier laat zien (en ik maar denken dat het aan mijn laatste glas wijn lag van gisteravond..hihi..!!)

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gonnie
    wat een geve foto's die padenstoelen met slak vind ik mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wonderschoon weer Gonnie. Prachtig wat jij en jullie met de macrolens doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Gonnie, wat een geweldig mooie serie macro's presenteer je hier. De wondere wereld van het kleine heb je fantastisch vastgelegd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige foto's Gonnie.
    Je weet er telkens een mooi sfeertje in te vangen, knap werk !!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Echt een hele leuke serie Gonnie :-)
    Heel gaaf dat het gelukt is met de aardster en het wolkje naar buiten kwam.
    Ook foto 2, 6, 9 en 12 vind ik is ontzettend mooi en magisch :-)
    Heerlijk deze tijd van de paddenstoelen en zwammen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met recht een magisch blog, Gonnie. Wat een sfeer weet je hier weer te geven.
    Foto 4, de dansende bomen, is magisch door het mooie licht tussen de bomen. Op de porseleinzwammen heb je prachtig licht. De foto's met de verdubbelaar zijn ook goed gelukt, nr. 9 spreekt me het meest aan. "Uitwasemende aardsterren "- ook al iets magisch - knap dat dat gelukt is, kan me de dolle pret erbij voorstellen.
    Maar de eerste foto vind ik het meest sprookjesachtig - lijkt een donker bos in maanlicht. Prachtig.
    Hartelijke roet. Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. een fraaie blog met een leuk verhaal. De combinatie van natuur en fototechniek. Zo te zien is dat een zoektocht die nog veel fraaie fotos gaat opleveren. Je bent in goed gezelschap.

    groet,

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig die eerste bomenfoto Gonnie, vaak mislukt zo'n verticale camerabeweging omdat je net te snel of te langzaam beweegt of te ver doorgaat. Maar dit is prima gelukt. Sporen spugende aardsterren zijn leuk, ik heb dat experiment oom eens gedaan, je moet inderdaad precies op het juiste moment afdrukken. Ja, en met Loes in de nabijheid zit het met die verdubbelaar wel snor.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Gonnie,

    Prachtig blogje!! De tweede slakkenfoto is super. Normaal vind ik twee verschillende onderwerpen in een foto niet zo geslaagd, maar hier doet het slakje het erg goed. Knap dat de rookwolkjes gelukt zijn, want dat is nog erg lastig. De laatste foto is voor de favoriet, want dat soort platen vind ik toch wel erg mooi. Wat ik aan deze foto zo fijn vind, is dat er een groepje op staat. Meestal zie je in dit soort foto's 1 of 2 paddenstoeltjes.
    Heel knap staaltje macro-fotografie en spelen met licht.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. O wat een prachtig blog Gonnie en de titel Magic is zeker goed gekozen.
    Leuk het sterretje bij foto 2 maar nog mooier de bomen op foto 3.
    Fraai ook de porseleinzwammetjes, waarbij ik een lichte voorkeur heb voor foto5 vanwege de
    mooie sterretjes op hun bolletjes. Van de verdubbelaar is foto 9 mijn favoriet, prachtige compositie!
    Tja en die rokende aardsterren zijn super, knap gedaan en kan me voorstellen dat jullie daarbij
    ook erg veel lol hebben gehad, bijna niet te timen volgens mij, dus compliment!
    De laatste is een prachtige uitsmijter die je blogtitel alle eer aan doet, magisch mooi!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi Gonnie...
    vooral de opnames met de verdubbelaar spreken me
    erg aan en dan kun je de kown how van Loes goed gebruiken...
    Prachtige opnames ook van de bomen!!

    prima blog!!

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen