Zoeken in deze blog

woensdag 6 augustus 2014

Nog een keer Weidebeekjuffers

 
 
Met de titel wil ik alleen maar aangeven dat ik precies een jaar geleden ook een blog plaatste met deze juffers in de hoofdrol: Weidebeekjuffers.
 
De openingsfoto en de foto's hieronder maakte ik in Moergestel op de dag van de heideblauwtjes. De meeste juffers waren snel weg, maar dit mannetje werkte goed mee. 
 
mannetje weidebeekjuffer
 
vrouwtje weidebeekjuffer
Daarvoor ben ik in juni een keer 's ochtends vroeg op pad gegaan voor juffers met dauw.
Net als vorig jaar vond ik er een aantal op De Hogt, bij De Dommel.
 
 
 
 
Al kunnen ze zo vol met dauwdruppels niet wegvliegen wil dat niet zeggen dat ze erg coöperatief zijn. Als ze het niet vertrouwen laten ze zich naar beneden vallen tussen het hoge riet. Ik vind het nog te veel registrerende plaatjes. Door zelf een lager standpunt in te nemen wordt het dynamischer.
 
 
 
 
Door de foto hieronder flink te croppen wordt hij sprankelender.
 
 
Veel te snel verdwijnt de dauw en zijn de weidebeekjuffers letterlijk gevlogen.
Maar er hangt nog wel een mooie viervlek libel in het gras. Wat een beauty.
 
 
 




Hij blijft goed hangen en ik krijg de kans om hem van alle kanten te fotograferen. Even een experimentje met tegenlicht.



De zon droogt alles op en begint feller te schijnen. Het feestje is voorbij. Alles fladdert snel weg als ik in de buurt kom. Op eentje na, die blijft sierlijk hangen. Als ik goed kijk zie ik dat hij gespietst is op een punt van het pitrus gras. Hoe bizar.


Het was niet de eerste keer dat ik weidebeekjuffers fotografeerde, maar zeer waarschijnlijk ook niet de laatste keer. Ik vind ze gewoon erg mooi.

22 opmerkingen:

  1. Hoi Gonnie,
    Wat heb je dit toch weer fantastisch gedaan. Echt ontzettende mooie foto's.
    Mooi zo met die dauwdruppels op die stengels en ook je achtergronden zijn erg mooi met dat groen. Foto's 2 en 7 vind ik de mooiste van deze reeks. Echt bijzonder goed gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, Gonnie,

    Al weer blauw en wat voor blauw! En een schitterend groen lijf. Prachtig geschoten. Die beesten heten dan ook niet voor niets splendens!

    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gonnie, Prachtige serie laat je ons weer zien, en wat zijn ze mooi he.
    Groetjes kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zijn dan ook magnifiek mooie insecten. Je hebt ze prachtig vastgelegd.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gonnie het zijn zeker hele mooie juffers. Prachtig van kleur en glans . Dit jaar ben zelf ook eens speciaal op zoek geweest naar deze schoonheden. En mooi zijn ze . In deze serie laat je goed zien de sierlijkheid van dit juffertje. Zoals je al aangeeft lukt het maken van foto's het besten in de vroege morgen , want als de zon opkomt fladderen ze snel buiten bereik van je camera.

    gr Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Gonnie, geweldig mooi! Het lijkt wel of ze met kristal overgoten zijn. Vooral de laatste foto vind ik fabelachtig. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij delen de liefde voor de weidebeekjuffers Gonnie, ik zie er ook ieder jaar weer naar uit om ze te kunnen fotograferen. Jij hebt er ook een fantastische serie van gemaakkt, super, ik heb niet echt een uitgesproken favoriet, maar vind foto 2, 4 en 6 wel extra mooi. Ook fraai trouwens de viervlek.
    Natuurkieker coby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha, zelfs nog Moergestelse weidebeekjes! ik heb er maar eentje van over, en daar nog niets mee gedaan.
    De juffers met dauw hebben toch wel een streepje voor, ook natuurlijk vanwege mooi vroeg ochtendlicht.
    De gecropte foto is inderdaad sprankelend!
    Het gespieste exemplaar is zielig, maar de foto is werelds! een geweldige uitsmijter.
    Je experiment met tegenlicht is leuk geprobeerd, maar het spreekt me toch niet zo aan.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Gonnie dit ie weer genieten wat is dit mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weer een prachtige serie, wat zijn ze mooi he, die weidebeekjuffers. En wat voegt de dauw toch veel toe aan een foto. Ik zal dan toch echt eens heel vroeg op moeten staan als ik dit ook wil. De viervlekfoto's vind ik ook geweldig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Pracht foto's Gonnie, stuk voor stuk juweeltjes.
    Schitterend ook met de dauwdruppels.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Gonnie,
    Ze zijn inderdaad prachtig, die weidebeekjuffers. Foto 2 en 3 vind ik schitterend, ook door de mooi passende achtergrond. Dauwparels maken alles nóg mooier. Foto 8 spreekt mij heel erg aan; de druppels spelen daar de hoofdrol en sprankelen, zoals jij zegt.
    Ach jee, en zelfs de laatste zielepiet levert jou nog een mooie foto op.
    Een bijzonder mooi blog.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Gonnie,

    Weidebeekjuffers zijn inderdaad erg mooi, maar soms ook erg lastig te fotograferen. Het lijkt wel of ze veel beter zien dan andere juffers. Je hebt er enkele prachtige platen tussen zitten, zoals de tweede, maar de juffers met dauwdruppels hebben toch een extra dimensie, waarbij de close up, nr. 8 de kroon spant. De viervlek is trouwens ook heel geslaagd en prima scherp.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die laatste is gewoonweg schitterend bovenop de al mooie serie. Oke, hier en daar een meer registrerende foto maar dat mag in het grote verhaal. Mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Gonnie,
    Libellen en juffers en dauw vormen een uitdagende, inspirerende combinatie. Het is alleen nog niet zo eenvoudig om het in beeld te krijgen zoals je wilt. Croppen is soms nodig om de dauwdruppels zichtbaar te maken als het op de "gewone" manier niet lukt. De tegenlicht opname vind ik de minste van de hele serie, maar is wel het experimenteren waard. Prachtige serie.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Gonnie, I love your conclusion, so true... They are exeptional creatures, so delicate and colorful. Your last picture is really impressive, a real beauty... It is like a lucky charm ( a clover with 4 petals) :)
    Wonderful series, thank you.
    Warm greetings, Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Werkelijk een prachtige serie van deze weidebeekjuffers.
    Ik vind ze dan ook altijd prachtig om te zien. Je foto's met de dauwdruppels
    vind ik echt schitterend en dan vooral foto 8. Wat een plaatje is dat zeg, geweldig gewoon!
    Ook foto 13 vind ik (ondanks dat hij gespiest is) heel erg mooi met die weide vleugels.
    Een serie waar je trots op kan zijn.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie serie waarbij je; voor mij, opent en sluit je met de mooiste. De bedauwde libellen zijn voor mij een aanmoediging om er ook eens vroeg op uit te trekken...maar tot nu toe heb ik altijd een smoesje gevonden om te blijven liggen.. Ik vind persoonlijk overigens helemaal niks mis met registrerende opnames!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Gonnie,

    Knap gedaan zeg. Ik vind het altijd erg lastig om die juffers op de plaat te krijgen. Ze zijn altijd zo snel weg.
    Dan is het altijd fijn als er eentje een beetje meewerkt zoals in je eerste twee foto's. Daar heb je dan ook wel echt uitstekend gebruik van gemaakt. Die laatste is ook fantastisch. Misschien had je daar nog wel meer uit kunnen halen qua compositie. Je had in ieder geval alle tijd daarvoor ;-)
    Hele serie is er eentje om van te smullen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  20. en mooie serie van weten te maken van deze snelle jongens, oplossing is vroeg uit de veren en dan worden de foto's prachtig. Complimenten voor deze prachtige serie...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen