Zoeken in deze blog

donderdag 29 mei 2014

Snorren en fluiten (-kruid)


Begin mei neemt Loes me mee naar Spanderswoud waar ze daslook weet te staan. Al gauw liggen we tussen de bloemetjes omringd door uienlucht. Maar de inspiratie wil niet komen. Na een lange strijd wijk ik uit naar het fluitenkruid dat er volop aanwezig is. Het licht valt op een grote beuk  waardoor we een mooie, zacht groene achtergrond krijgen.







 
 
 
Na verloop van tijd beproef ik mijn geluk nog een keer op het daslook. Niet echt overtuigend, maar ze mogen in het blog.
 


De volgende dag rijden we naar de Groene Jonker, een vogelgebied waar veel bloggers hun geluk wel eens beproeven.
Het waait behoorlijk en het valt niet mee om de rietzangers die midden in het riet zitten te fotograferen. Ze duiken onder in de begroeiing en klimmen langzaam aan naar boven toe.

 
Maar omdat ze steeds weer terugkeren naar hun stekje, lukt het me toch om een paar acceptabele plaatjes te maken.
 
 
Ook zien we een paar keer een rietgorsje. Maar ja die zitten of verkeerd ten opzichte van de zon, of op een hevig bewegende rietpluim. Meer als dit bewijsplaatje wordt het niet.
 
 
Dan maar even de aandacht verplaatsen naar het water, waar moeder eend haar kroost meeneemt op zoek naar wat lekkers.
 
 
 
 
Heel smakelijk ziet het er niet uit wat dit kleintje naar boven haalt. 
 

Tijdens ons rondje in de Groene Jonker horen we een snorrend geluid.
We hebben geluk. Een snor neemt uitgebreid de tijd om op een rietpluim zijn stem schor te zingen.
Af en toe vliegt hij weg om vervolgens terug te keren.

 
 
 

 Deze fluitende snor sluit dit blog af.

20 opmerkingen:

  1. Hoi Gonnie,
    Wat een waanzinnig mooie reeks laat je hier zien. De één is werkelijk nog mooier dan de ander. Prachtig die wilde bloemen, zoals bv foto 7 met die beperkte scherpte. Echt schitterend!!
    Ook je foto's met die vogeltjes zijn echt te gek met ook hele mooie soft gekleurde achtergronden. Foto's 9, 13, 15 en 16 zijn hiervan mijn favorieten, echt waanzinnig mooi gedaan!! Klasse!!
    Ik zag overigens ook weer een foto van je voorbijkomen in de nieuwe Roots magazine, een ware bekroning op je werk. Gefeliciteerd hoor Gonnie!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gonnie,

    Mooie gevarieerde serie, de bloemen (bovenste serie) vind ik mooi, maar de vogels
    spannen de kroon, vooral de laatste 2 foto zijn mijn favoriete foto's
    pracht belichte opname, complimenten

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over de twee laatste ben ik zelf ook het meest tevreden Nieske.

      Verwijderen
  3. Wat een leuke titel heb je bedacht! beter dan 'voor Loes' .....
    Maar ik wilde ze heel graag zien, dus het is toch een beetje voor mij :-)
    Van het Fluitenkruid vind ik de eerste de de mooiste, prachtige zachte herhalingen.
    De Rietzanger staat er heel goed op, knap werk, is mij niet gelukt.
    Heerlijke zachte achtergronden bij de Snor, vooral bij de laatste twee, prachtig!
    En nu aan de slag met de Texel-marathon,... ik ben al een heel eind, maar ik zit nog lang niet op de '3% norm'. Maar nu eerst van het lekkere weer genieten,
    Fijn weekend!
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. foutje getypt: van het fluitenkruid vind ik de eerste twee de mooiste, dat moet er staan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hele mooie serie! Het fluitekruid staat er erg sfeervol op. De op één na laatste foto vind ik ook prachtig.
    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie afwisselende serie. Daslook, ik heb er ook mee liggen stoeien, heel lastig om dat mooi te fotograferen. Maar dat vind ik ook van fluitekruid, en dat is jou toch heel goed gelukt. Van de groene jonker serie vind ik de snor heel mooi, en dan die lieve kleine eendjes, die zijn ook favoriet bij mij.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Gonnie, mooie veelzijdige natuur serie, de foto's van de rietgors en de snor in het riet zijn het voor mij helemaal, prachtig.
    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. HOOI Gonnie
    wat een mooie serie heb je gemaakt vooral in de groenejonker erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Gonnie,

    Je bloemen zijn zoals gewoonlijk erg mooi, die techniek hebben jullie (jij en Loes) heel aardig onder de knie. Van je bloemenfoto's vind ik foto nr. 7 de mooiste. Maar voor mij gaat de meeste aandacht toch naar de vogelfoto's, ze zijn, wellicht bewust, wat veraf genomen maar je hebt ze mooi in hun omgeving vastgelegd. De snor is natuurlijk een buitenkansje, hij komt daar overigens al jaren voor. Op foto nr. 15 heb je hem subliem geplaat. Ben ook enkele keren in de Groene Jonker geweest, ik vind het een prachtig gebied.

    Fijn weekend,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi, Gonnie,
    Weer een mooie serie. de Rietgors vind ik een leuke plaat, ja en dan die snorrende snor, je zal het maar voor de lens krijgen.
    Ook een mooie foto van de boshyacinth in Roots mijn compliment!

    Groet, Ubel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, wat vind ik dit een mooie serie, Gonnie. Ik weet niet eens welke in nou het mooiste vind. Het Fluitenkruid heb ik zelf al verschillende malen geprobeerd mooi te fotograferen, maar het was nooit naar m'n zin. Als ik het dan bij jou zie ..... wat prachtig. En je Groene Jonker foto's...... ik ben er stil van, zo mooi. Een meer dan fantastische serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Gonnie,

    Zowel het eerste deel van je serie als het tweede deel zijn prachtig en laat zien dat je toch een ver gevorderd fotografe bent met inmiddels grote kennis van hoe je een onderwerp het mooist kunt fotograferen.
    Prachtige onscherpte in het eerste gedeelte en schitterende scherpte in het tweede gedeelte.
    Altijd heerlijk als een vogel even mee wil werken, maar het is de fotograaf die er meer dan een registrerend plaatje van moet maken. Die laatste twee zijn echt heel erg mooi. Top gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb je blog al een paar keer uitgebreid bewonderd Gonnie, maar dan nu ook een reactie er bij.
    Prachtige blog en wat een veelzijdigheid laat je hier zien. Mooi de fluitenkruidjes en het daslook, met voor mij als favoriet foto 3. Maar ook de vogelsserie prachtig met de laatste twee toch wel als mijn favorieten, wat een heerlijke opnamen.
    En proficiat nog met je prijs bij de rootswedstrijd, een mooie erkenning voor je fotokunst, was ook een schitterende opname en mooi groot te zien in de Roots :-)
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beautifuol, love the macros, inspires me as a beginner in the macro world

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Gonnie,
    Van de macro's vind ik het fluitenkruid het mooist, qua compositie en qua kleuren. De vogels hebben je blijkbaar nogal wat inspanning gekost. Het is niet te zien, want je laat hier hier mooie platen zien, vooral van de snor. Ik vind het in het bijzonder knap dat je zo'n mooie achtergrond hebt kunnen krijgen.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een heel mooi blog Ginnie met inderdaad mooie zachte achtergronden.
    dat Fluitenkruid vind ik prachtig om te zien en foto 3 vind ik daar echt heel mooi.
    Ook je rietzanger heb je mooi in beeld weten te brengen. Het is ook niet
    gemakkelijk om deze zangertjes in de wuivende rietpluimen te kunnen fotograferen.
    De snor heb ik alleen gehoord maar niet gezien. Jij had mazzel :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Gonnie,
    Al met al is het een mooi gevarieerd blog geworden. Je bloemenfoto's heel mooi met die zachte groene achtergrond. Van de vogels vind ik de twee kleine eendjes wel heel schattig, leuke momenten heb je daar te pakken. De laatste twee foto's zijn prachtig - de snor zingend en goed scherp, de zachte achtergronden maken het af!
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen