Zoeken in deze blog

vrijdag 30 augustus 2013

Verkeerde afslag op Knooppunt De Hogt

Barnsteenslakje

Op de ochtend dat ik met Loes bij De Hogt ga fotograferen zie ik een klein slakje aan een grassprietje hangen. Tegen de opkomende zon in kleurt het slakkenhuis mooi als barnsteen. Een warme kleur. Als ik thuis de naam op zoek verbaast het me dan ook niets dat het slakje de naam Barnsteenslak heeft.


Ik kan zittend bij zo'n slakje me afvragen wat zijn plan is. Wil hij ergens heen of kruipt hij maar wat doelloos rond? Kan ik hem helpen door hem een stukje verderop neer te zetten of is hij dan juist extra lang onderweg?


De volgende foto heb ik de titel "Verkeerde afslag" gegeven toen ik hem plaatste op de site van Vroege Vogels, dat in combinatie met Knooppunt De Hogt :)


Op een regenachtige zondagochtend ga ik weer eens kijken bij De Hogt en zie daar een ander soort slakje. Of zou het zo maar ook een barnsteenslakje zijn met een wat minder kleurig huisje?


Maar ja zijn ogen op steeltjes (tentakels) zijn zwart en bij het barnsteenslakje zijn ze licht.



Misschien wil dat wel niets zeggen. Wij hebben ook allemaal een andere tint huid en haren. Maar het huisje heeft ook een ander model.



Dan zie ik weer een barnsteenslakje en ook hij/zij wordt even fotomodel.


Nu de zon niet te zien is, kleurt het huisje lang niet zo mooi als op de eerdere foto's.  Maar het zachte groen heeft ook wel iets vind ik zelf.





Bij dit blogbericht kunnen mooi de volgende foto's die ik al eens eerder maakte, maar die eigenlijk  nooit ergens bijpasten.


Gewone tuinslakken

Twee gewone tuinslakjes op een venkelplant.

Tot slot een foto van een wijngaardslak die de hosta in onze tuin  heerlijk vond smaken. De slak mocht blijven en de hosta leek later op een gaten kaas.

Wijngaardslak
 

Als ik even google lees ik bij Wikipedia dat de wijngaardslak in Nederland zeldzaam is. Ik kan het nauwelijks geloven. Maar sinds deze foto heb ik er geen meer gezien.

22 opmerkingen:

  1. Terwijl ik op de pc bezig ben zie ik je blog binnenkomen, Gonnie. Ben altijd nieuwsgierig wie er hoofdpersoon is in een blog. Wat heb je de slakken mooi gefotografeerd. De tegenlicht opnamen vind ik het mooiste met dat doorschijnende huisje, maar 6, 7 en 11 zijn ook heel erg mooi. De wijngaardslak heb ik alleen in de lokale heemtuin kunnen fotograferen, maar ik denk dat ze daar uitgezet zijn. Tja, zo'n hosta wordt niet voor niets een slakkenhotel genoemd. Ze lusten er wel pap van (haha). Fijn weekend. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beautiful shots and great compositions in these pictures. Love the sunlight on the small snail. It is very funny because this morning (now it night as I am reading your post), I saw a similar snail in my garden. Very small and almost the same colors; I will also search for it's name. It would be v ery funny if it is the same! :)
    Have a great weekend!
    Kind regards,
    Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je twee gewone tuinslakken pakt mij wel gelijk, mooi hoe ze daar zitten. Wat kan een zonnetje het huisje mooi maken, alles ziet je zitten. En het helpen om te verplaatsen, leuke gedachte, het gaat allemaal zo langzaam, maar nu kun je op je gemak wel de foto's maken. Leuke serie met een aparte titel...

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gonnie,
    Prachtige opnamen, vooral die met tegenlicht. Daarnaast vind ik nr 7 en 10 heel mooi. Wel een dankbaar onderwerp: de slakken bewegen niet zo snel:)
    Prettig weekend, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Podobają mi się szczególnie pierwsze ,wyglądają jakby były nadziane na patyki ,super .Pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind vooral de eerste, ze zien eruit alsof ze waren gevuld op stokken, geweldig. Yours

      Verwijderen
  6. Dit zijn beslist hele mooie foto's. Ik moet ze toch eens aan mijn moeder laten zien, die houdt niet van slakken maar bij het zien van deze plaatjes moet je ze toch wel leuk gaan vinden. Groetjes Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een heerlijke ode aan de slak, en hoe.geweldig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Gonnie
    volgens mij heb je hier de kleinste en de grootste slak gefotografeerd ze zijn erg mooi die foto's ik zie ze in de awd wel eens die Wijngaardslak zijn best groot.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe je je kunt vermaken met een klein slakje. Dat is het leuke van macrofotografie. Uren bezig zijn met 1 beestje, en een slak zal er ook niet zo snel vandoor gaan,
    mooie serie met fijne kleurencombinatie (slak en steeltje met dat mooie groen in de achtergrond).
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie van de kruipende , glijdende, klimmende slak Gonnie.
    Prachtige kleuren en scherpteverloop.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hello Gonnie
    how impressed the branch lit by the screw me .. very nice shots
    regards Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi deze blog vol slakken Gonnie.
    De eerste foto's zijn heel sfeervol met het mooie licht
    en maken het fragiele van het slakje fijn zichtbaar.
    Maar ook de rest kan ik wel waarderen, waarbij ook vooral
    foto 8 en 11 er voor mij extra uitspringen.
    Prachtig trouwens ook de mijmeringen die je hebt bij het observeren
    van de slakjes, ik heb ook vaak mijn eigen fantasieën over de
    bedoelingen van die diertjes, mooie natuurbeleving.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Gonnie,
    Schitterende foto's heb je van dit slijmerige slakje weten te maken. Bij de eerste vier heb je ook mooi het licht door het slakkenhuis heen. Heel bijzonder!!
    Ook je kop van deze blog vindt ik erg leuk bedacht. Helemaal top!!

    Groetjes en nog een fijne zondag,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Haha, leuke titel! een beetje een samenwerkingsverband ;-)
    Mooi hoe je met zo'n slakje bent bezig geweest, vooral 3 en 4 met het licht in het barnstenen huisje zijn prachtig.
    Foto 11 vind ik heel apart met de lijnen, goed gezien.
    Wijngaardslakken zie ik in de duinen nog wel eens, en verder komen ze in Limburg voor geloof ik. Die in jouw tuin zal bij knooppunt de Hogt wel de verkeerde afslag genomen hebben!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Gonnie,

    Tsjonge, wat heb je dit onzettend mooi gedaan. Ik vind vooral de foto's waar je net iets meer afstand hebt, de fraaiste van deze toch al schitterende serie. Nummer 6 en 8 steken er dus voor mij bovenuit. Heerlijk om naar te kijken ivm de mooie compositie en de heerlijke kleurencombinaties. Zeer fraai.
    Een goede derde plaats is er voor de foto van de twee tuinslakjes.
    Denk dat je hier ook geen beter standpunt had kunnen kiezen.
    Top gedaan en het werkt inspirerend.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Gonnie,

    werkelijk een heel mooi blog.
    Niet alleen de slakken zelf maar ook de kleuren en de tegenlichtfoto's.
    Bij eht lezen van je titel dacht ik dat ik een heel verhaal ging lezen hoe je een verkeerde afslag had genomen whahahahahaha..... maar niets s minder waar. Geweldige titel voor dat slakje die de verkeerde afslag neemt *lol*.
    Foto 4, 6, 7 en 11 springen er voor mij echt uit.
    Prachtig gedaan.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Gonnie,

    prachtige serie. Mooi vormgegeven zowel qua fotografie als qua tekst. Leuk gedaan.
    kleuren zijn mooi naturel.
    stuk voor stuk mooie plaatjes

    groet,

    peter van de beek

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een apart slakje, de zon maakt het huisje inderdaad nog mooier!
    Mooie kleuren en mooie compositie. Heb er, zoals altijd bij jou foto's, echt weer van genoten :)

    Kimberley

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige serie ... wat een mooi slakje ... vooral de foto's met het mooie licht zijn werkelijk prachtig. Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen