Zoeken in deze blog

zaterdag 13 oktober 2012

Met Kiekis naar het Weerterbos


September en begin oktober is de tijd van de edelhertenbronst. Niet alleen op De Hooge Veluwe kun je die meemaken, want sinds 2005 leeft ook in het Weerterbos een roedel edelherten.

 

De hinde met de zender om is een van de leidhindes, zij is in 2005 uitgezet in dit gebied.
 
 

Vanuit een prachtige maar jammer genoeg niet al te stabiele uitkijktoren heb je een mooi uitzicht over het gebied. Als het druk is en er mensen rondlopen beweegt de toren en moet je korte sluitertijden gebruiken. Helaas lukt dat niet altijd.

Tegen de avond komt het licht vanachter de toren en valt het mooi laag over de vlakte.



Een vredig familieportret. Het plaatshert houdt de roedel in de gaten, de hindes grazen en het kalf mag nog even drinken.



Het hert lijkt zijn tong uit te steken is. In feite is hij aan het flemen. Als een hert in de bronsttijd achter een hinde aan zit, maaht hij deze typische bewegingen met zijn lippen en steekt zijn tong naar buiten. Hij probeert zo de geuren van de hinde te analyseren om te weten of ze bereid is om te paren.


Langzaam wordt het donkerder, de zon gaat onder en de maan komt te voorschijn.



Ik weet dat Michel Verhoeven van Kiekis daar vorig jaar geweest is. Als ik hem om informatie vraag krijg ik al snel de uitnodiging om een keer met hem mee te gaan. Die uitnodiging neem ik graag aan, maar voordat het zo ver is ga ik zelf al een paar keer op pad. Die foto's staan hierboven.


 
Op zondagochtend 7 oktober zal voor de uitkijktoren het spektakel losbarsten zo verzekert Michel me. Dus gaat hij die dag al heel vroeg samen met enkele andere clubleden van de fotoclub Kiek Nou op pad. Als ik me bij hen aansluit is het nog donker, mistig en met 4 graden best koud. Maar het door Michel beloofde spektakel zal alles goedmaken, hoop ik.



De dag begint mistig. We zien niet veel, maar als de zon opkomt kleurt de lucht mooi rose.


Twee spitsers en een jonge bok met maar 1 geweistang zorgen voor mooie silhouetten tegen het ochtendlicht in.



Af en toe wanen we ons op de savanne in Afrika.





Ook als ze op een kluitje staan vormen ze een fraai silhouet.


Door de mist en de kou ziet alles wit en lijkt het wel hartje winter.



Langzaam aan wordt het lichter en krijgen we meer zicht.


Als een jonge bok ook maar een beetje in zijn richting komt gaat deze stoere man een eind zijn kant op en laat door imponeergedrag en door te burlen even weten dat hij er nog is.


Het plaatshert houdt zijn hinden goed in de gaten.

 
Laat er vooral geen misverstand ontstaan over wie hier de baas is, straalt dit plaatshert uit.


Een gevecht krijgen we deze ochtend niet te zien, maar desondanks was het zeker de moeite waard.
Het is een lang blog geworden, maar anders had ik het moeten opsplitsen.

29 opmerkingen:

  1. Bigin even met de hele nuttige informatie die jij geeft over de edelherten waar de mensen wel wat aan hebben, super !
    En dan de foto`s als eerste foto dat weten we dat dat de mooiste is want die krijgen alle andere bloggers in beeld en geloof me dit is een goeie !
    De foto`s van s`avonds zijn mooie scherpe foto`s Gonnie met als drie en vier als de mooiste.
    De sfeerbeelden van afgelopen zondag zijn toch wel heel geweldig geworden, gelukkig want het was wel laat in de bronsttijd en dit geluk heb je heel mooi vast gelegd !
    Echt hele andere beelden dan s`avonds met als tien, twaalf, en veertien.
    zeventien is weer heel mooi om dat de spitsers achter elkaar door het water sjokken.
    achttien en twintig zijn hele mooie afsluiters van je blog en de edelhertenbronst en wie weet 2000 "13" terug!
    Heb je graag geïnformeerd en het aanhaken was geen probleem, tenminste nog iemand die niet bang was voor de tandarts :)!

    Gr Michel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet bang voor deze, maar je moet eens weten hoeveel uren ik al in de tandartsstoel heb doorgebracht. Ik heb zijn kaartje!

      Verwijderen
  2. Hooi Gonnie
    wat een mooie foto's met die mist en dat mooie licht
    het is een mooie serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pracht foto's Gonnie, ik kom net bij Kiekis vandaan en zag daar ook van die mooie sfeerplaten. Ook jij hebt er hele mooie tussen staan, dat is puur genieten toch.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie log en wat een mooi gebied het is de eerste keer dat ik zie dat ze een zender om gekregen hebben maar je mag dan geen gevecht gezien hebben,deze mistfoto,s mogen er ook zijn .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fraaie sfeerplaatjes. zon en ochtendmist doen het altijd goed. En zeker wanneer je daar de koning van het woud in plaatst.

    groet

    Jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om eens foto's te zien van Edelherten vanuit een ander gebied.
    Een leuke serie heb je er van kunnen maken, bij de eerste foto's had
    je schitterend licht en een mooi overzicht.
    Mijn favoriete foto's zijn echter foto 12 en 13, heel mooi hoe de
    silhouetten fraai scherp achter de vage begroeiing staan, mooie subtiele
    opnames. En ook de laatste is heel fraai een mooie uitsmijter met die
    trotse bok.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie sfeervolle platen heb je met die mannen van Kiek Nou geschoten, Gonnie. Ja, en zo'n dag met (grond)mist is hiervoor natuurlijk ideaal, zeker als daarna het zonnetje doorkomt. Ik vind de derde van je serie met Kiek Nou de beste, klein beetje jammer van de lensflare die erin zit, maar vooral de laagjes vind ik prachtig.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een aparte serie is het geworden, vooral de sahara lichtval is mooi geworden. De silhouetten van de dames, dat maak je niet vaak mee. En een blog is nooit te lang met mooie foto's.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Gonnie....

    Ook daar is het een fraai gezicht de Edelherten te zien
    in hun natuurlijke omgeving...
    zo wel de foto als je eigen dag als de foto die je samen met
    Michel hebt gemaakt zijn erg mooi...
    zo in de mist en de zonsopkomst lijkt het idd net of jullie
    ergens in de tropen zijn...
    heel mooi en een gevecht is natuurlijk waar iedereen op hoopt, ...tja wie weet, de volgende keer...

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterend, Gonnie. Wat een heerlijke mystieke sfeer door die mist. De foto's 11 en 16 vind ik de mooiste. Wat jammer dat die toren niet stabiel was, maar aan je foto's kan ik het niet zien, hoor. Prachtig blog weer. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Gonnie,
    Bij het bekijken en bewonderen van deze sfeervolle serie bedenk ik steeds dat dit toch vele malen mooier en origineler is dan de massabeelden van de Wildbaan.
    Dus een goede keuze van jou om hier eens naar toe te gaan.
    Erg mooi licht had je in de avond, het familietafereel is geweldig, zo'n goede momentopname met plaatshert en drinkend kalf.
    Ook het flemend hert is prachtig.
    Dan de ochtend, ik dacht dat je laatst schreef dat je geen herten gezien had?
    En 'kiek nou' : herten in het allermooiste sfeerlicht dat je je kunt wensen! ( dat hebben ze op de wildbaan niet!)
    De foto's 10, 11, 12 en 13 zijn echt ontzettend mooi met die silhouetten, alleen de lensflare van nr 10 is een beetje jammer.
    Ik heb met je mee genoten!
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Gonnie,
    Je hebt een fraaie serie neergezet met beelden van heel verschillende omstandigheden. De kleurrijke beelden waar je mee begonnen hebt vind ik mooi, maar de mystieke beelden met mist en wit uitgeslagen grond vinden ik nog mooier. Mijn favorieten zijn 1,9,12,13,16,17 en 20.

    Groeten, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Gonnie,

    Kom net bij de blog van Marcel vandaan, één van je reisgenoten die dag, en het is erg leuk om te zien hoe enerzijds verschillend jullie opnames zijn en hoe anderzijds er ook vrijwel identieke opnames in staan. Ook bij jou vind ik met name de 'savanne' opnames het mooist. Ook je opnames die je eerder maakte, in het avondlicht, zijn fraai. Zou wel willen dat er hier in de buurt ook zo'n leuke (natuur)fotoclub was maar de club hier is van een wat andere aard dus niets voor mij. Lijkt me wel leerzaam en gezellig namelijk.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Gonnie,

    Weer eens iets anders dan de Veluwe en voor de beleving een prachtige omgeving.
    Zeker met dat licht. Prachtig hoor.
    Persoonlijk zie ik liever dat de herten dominanter aanwezig zijn op de foto, maar daar moet je dan weer voor naar de wildbaan.
    Ik vind wel dat je prachtige sfeerfoto's hebt kunnen maken en vooral de foto van het hert met de maan is zeer mooi. Je zou eigenlijk het hert moeten kunnen spiegelen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dichterbij konden we niet komen helaas.
      Het hert naar links en de maan rechts zou mooier zijn, dat heb je niet voor het kiezen en spiegelen gaat me te ver :)
      Groetjes, Gonnie

      Verwijderen
  15. Dampig Loes en dat is juist heel sfeervol vind ik. Je kan het niet afdwingen want deze week stond ik 6 uur op en had zin in damp maar noppes hier. Geen mistje te zien. Je herten in de damp zijn in mijn beleving erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtife foto's, een genot om je door de natuur te volgen op deze manier, bedankt. Groeten Ruud.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig die sfeer, zo 's morgens vroeg met de mist en zonsopkomst.
    En dan ook nog paar herten die model voor je willen staan.
    Super, en vele malen fraaier dan die toneelstuk-portretten op de Hoge Veluwe!
    Groetjes, Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Gonnie,
    Wat leuk dat er nog een plek is waar je de edelhertenbronst kan beleven.
    Prachtige foto's. vooral de mistige ochtend, wat een sfeer, de gouden zonsopkomst is natuurlijk super, maar ook de foto's van de herten in het ietswat mistige landschap vind ik heel mooi, toch een heel andere setting dan het theater der edelherten op de Veluwe.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie serie! Ik kende deze plek niet ... de mist foto's vind ik ook zeer geslaagd, lekker sfeertje! Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Gonnie,

    dit vind ik echt heel erg mooi. Niet het massale van de Hoge Veluwe maar een echte wilde roedel. Je man op de eerste foto vind ik echt super, maar ook je andere foto's Mooi zoals je vanuit de mist steeds meer zicht laat zien, maar ook je luchtfoto vind ik schitterend. Het was dan g=behoorlijk koud lees ik wel, maar dat was het wel waard!
    Echt hele mooie serie.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Gonnie,

    dit vind ik ook prachtig zeg. Bronst in een ander gebied, heb je toch fraaie plaatjes opgeleverd. Zeker in de ochtend die zijn geweldig.

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beautiful photographs, I like such fantastic views. I am greeting

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Gonnie
    Wat een heerlijke momenten..
    Ik zat het net te lezen bij kiekis..Wat een prachtige damp en zonsopkomst..
    Dat zijn van die momenten in de vroege morgen die vergeet je niet snel meer.
    Zelf ben ik een voorstander van de zonsopkomst..( dan kun je nog doorgaan :)
    Groetjes Henk..en een fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dag Connie,
    Wat een SCHITTERENDE foto's heb je gemaakt, je moest er wel vroeg voor uit de veren, maar dat was wel de moeite waard.
    Wat leuk trouwens dat je bij Marco reageerde op mijn schilderij!
    Zo doende heb ik jouw blog gevonden, en heb ik mij bij je aangemeld als volger, want ik ben ook gek op de natuur.

    Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Gonnie,

    Foto's van Edelherten vanuit een ander gebied is erg interessant. Omdat je niet dichtbij kon komen heb je er wel hele mooie sfeervolle foto's aan overgehouden met damp en zonopkomst.

    Toch genieten weer.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen