Zoeken in deze blog

maandag 8 augustus 2011

Luiaard


Deze blog gaat o.a. over luiaards. Niet de vakantievierders die lekker lui aan het strand liggen, maar de dieren die lui-hangend boven in de bomen met bijna nietsdoen hun leven doorbrengen.
Ik heb Panama bezocht. Daar lieten we ons, in de regen, met een bootje door de mangrove varen. We gingen op zoek naar zeekoeien. Die werden gelokt met verse bananenbladeren. Meestal komen ze daar op af om lekker te smullen, maar helaas hebben wij ze niet te zien gekregen.

Inmiddels was het droog en vaarden we door het mangrovegebied.


De mangrove zijn bomen en struiken die alleen voorkomen in tropische gebieden met een getij. Hierdoor worden de gebieden regelmatig overspoeld en is de grond zout.

Mangrovebossen kunnen zich overal vestigen langs lage en vlakke tropische kusten met warm zeewater en een niet te sterke golfslag.


Deze bomen zijn extra aangepast met ademopeningen in hun stammen en wortels of zoutklieren aan hun bladeren.

Wij zaten in een kreek en bij een doorgang zagen we de zee.



Op deze plaats was een zeeschildpaddenprojekt gevestigd. De zeeschildpadden komen aan land om hun eieren te leggen. Hier worden de eieren veilig opnieuw ingegraven en beschermd tegen de natuurlijke vijanden. Nadat ze zijn uitgekomen, worden ze tot een klein stukje voor de waterrand gebracht. De meeste jonge schildpadjes redden het niet, maar hun kans wordt hier sterk vergroot. Jammer genoeg was het seizoen bijna voorbij en zagen we geen eieren of schildpadden,alleen de manden die boven de plekken staan waar de eieren liggen.


We gingen terug het mangrovegebied in en eindelijk hadden we wat geluk. Onder in het wortelstelsel van een boom zagen we een luiaard.


Meestal zie je ze alleen boven in de toppen van de bomen waar ze zich vol eten met bladeren. Ze komen maar een keer per week naar beneden om te poepen. Daarvoor graven ze een kleinkuiltje.


Deze klom net weer naar boven en we konden nu goed zien waarom ze luiaards heten. Alles wat hij doet, gebeurt in slowmotion.


Luiaards zijn er in twee soorten, de tweevingerige en de drievingerige. Dit was duidelijk een drievingerige variant.Aan de bruine vlek op zijn rug kun je zien dat het om een mannetje gaat.
De drievingerige-luiaard is 45 tot 50 cm lang. Hij weegt 2 tot 5 kg en kan 40 jaar worden.


Door de vele algen en bacteriën in zijn vacht krijgt die een groenige uitstraling, wat weer helpt als camouflage.

Als een luiaard slaapt, grijpt hij een horizontale tak en zorgt dat alle vier zijn ledematen op een lijn zijn. Dan kan hij zich lekker ontspannen. Hij doet ook bijna niks ander dan slapen, baren en eten.
Deze luiaard krijgt maar één jong per keer. Dit jong wordt goed ontwikkeld geboren. Het heeft dan al een dikke vacht en sterke klauwen en tenen. Daarmee gaat hij meteen aan de hals van zijn moeder hangen die hem overal mee naar toe neemt.

In een andere kreek was een klein donker bolletje te zien, midden op een tak. Als we dichterbij komen blijkt het zich te ontvouwen tot een wasbeertje, dat lag te zonnebaden.

Wasberen zijn herkenbaar aan hun karakteristieke zwart-met-witte gezichtsmasker en de ruige, zwartgeringde staart. Het aantal ringen is meestal vijf.


Verder heeft de wasbeer een brede kop met een spitse snuit, korte, afgeronde oren, een gedrongen lichaamsbouw en lange poten.


Een paar korte filmfragmenten van mij van de luiaard in aktie

20 opmerkingen:

  1. Panama ... wat bijzonder!!!!

    Mooie foto's hoor en het zal vast een fantastische reis geweest zijn ...

    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gààààf, een Luiaard in het wild en ook nog Wasberen! Jij maakt wat mee!
    Zal heel bijzonder geweest zijn.
    Leuk om met je mee te kijken.
    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje Gonnie, wat een prachtreis moet dit geweest zijn, echt avontuur.
    Ik had echt nog nooit van luiaard gehoord, en wat goed dat je dat filmpje er bij hebt gezet, dan kun je echt zien hoe langzaam alles gaat, ik had gewoon de neiging om te zeggen: schiet eens op joh!
    Maar goed, met al hun luiheid worden ze toch maar mooi 40 jaar oud.
    Zeekoeien heb ik ook nog nooit van gehoord, dus ik weet niet wat we moeten missen in dit blog.
    De mangroves vind ik heel imponerend om te zien, het zal daar best een geweldig stuk natuur zijn.
    En ik vermoed dat we er nog wel meer van te zien krijgen?
    Mooie serie, hier geniet ik van.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Gonnie,
    Heel bijzonder!
    Leuke informatie bij de foto's en ook nog eens wasberen op plaat gezet.
    Heel erg mooi allemaal en zo te zien was dat een leuke trip.

    Groet,
    Peter en Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Gonnie

    Je hebt een pracht vakantie gehad.
    Prachtige plaatjes van de mangroves.
    De luiaard heb je ook mooi gespot en op de foto gezet.
    Ik hoop ze in Costa Rica ook tegen te komen ga daar in Oktober heen.
    Groet Arjen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Panama, dat lijkt me fantastisch! Super om zo'n luiaard te zien. Bedankt voor het laten meegenieten!
    Vriendelijke groeten,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Gonnie

    Mooie serie.
    Gr. Louisa

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, Panama, da's niet naast de deur.
    Maar wel een hele belevenis volgens mij.
    Het ziet er prachtig uit, ik ken zoiets alleen uit de dierentuin... ;-)

    http://sylvia.aminus3.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Gonnie
    Dat moet een prachtige trip geweest zijn..prachtig die mangroves in Panama..En als je dan op zo'n manier de Luiaard kunt zien/fotograferen/filmen...ja super..
    Op het filmpje is op het eind duidelijk te horen hoe de camera's ratelen :)
    Gelukkig is hij dan ook niet zo snel.
    Zo te zien waren de wasbeertjes een stuk sneller.
    Het lijkt me een geweldig gebied..Maar ik las nog niet zolang geleden dat de 15 jarige Laura Dekker (zeilen rond de wereld) zich niet veilig voelde in Panama..en dat ging niet alleen om de roofdieren..maar ook om de mensen daar..ze schreef "iedereen rijdt,schiet of loopt elkaar omver"..
    En de Zeekoeien..Dat zijn geloof ik de duurste dieren in de dierentuin..
    Ze schijnen zoveel te eten :)
    Prachtige log Gonnie..ik hoop nog meer moois te zien van Panama.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Henk
    Raar dat Laura Dekker dat zo heeft ervaren. Ik ben inmiddels al in veel verschillende landen geweest en ik vond Panama juist erg relaxed. De infrastructuur was goed, de levensstandaard relatief goed in vergelijking met andere landen en de mensen waren erg aardig.
    En ja hoor, er komt nog meer.
    Bedankt voor jullie reacties, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Gonnie,
    Dat zal genieten geweest zijn voor je.
    Ik geniet nu van de foto's, de luiaard vind ik een prachtig beest, nu eens niet in de dierentuin maar vrij in de natuur.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. dit is een prachtig vakantie land, super om hier te mogen varen en deze prachtige foto's te kunnen maken. Lijkt me overkomen als een spookstadje. En dan de Luiaard, wat moet dit een machtig gevoel geven wanneer je dit ziet. Heel mooi op de foto weten te zetten.
    Jammer dat een vakantie altijd zo kort is....

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt, Gonnie, voor je reactie op mijn blog.
    Ik heb ook gedacht over het 200-400 mm objectief, maar dacht dat dat zwaar zou worden tijdens lopen en uit de hand fotograferen. Overigens lijkt me dat wel een hele mooie lens! Heb je nog adviezen voor een statief? Denk je dat met een 300 mm F/4 lens de converter 1.7 ook een goede combi is?
    Hartelijke groeten, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Gonnie ik ben maar even op tegenbezoek gekomen, dat is me goed bevallen en ben je maar direct gaan volgen.
    Prachtige site heb je met mooie foto's en interessante informatie. Kom zeker weer terug.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een avontuur, levert mooi foto's op hoor!
    Die luiaard is ook zo'n leuk dier, heb je mooi op de foto.

    Groeten Stef

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Gonnie,

    Wat heb je deze Luiaard knap genomen door de takken door. Na het zien van het filmpje lijkt het net alsof hij zich in slow motion beweegt. :-)

    Het is vast een hele gave vakantie geweest, waar je toch mooie beelden aan over hebt gehouden.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat super om deze slome duikelaar in het wild tegen te komen. Zo te zien een geslaagde vakantie! Had misschien bij de laandschap foto's nog meer de weerspieeling in de foto laten zien. Groetjes, aranka

    BeantwoordenVerwijderen